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martes, 19 de noviembre de 2013

¿Una contabilidad europea?



Sólo los ignorantes pueden pensar que la política legislativa en materia de contabilidad y de información financiera es algo que afecta exclusivamente a los encargados de elaborarla y que se trata de una sucesión de tecnicismos. La transcendencia que tiene la política legislativa en esa materia no ha pasado desapercibida a la Unión Europea después de la decisión que adoptó a principios de los años 2000 cuando se aceptó que la aproximación de las normas contables en materia internacional debería traducirse en el reconocimiento de la aplicación de las denominadas Normas Internacionales de Contabilidad (NICs) y las Normas Internacionales de Información Financiera (NIIFs) (v. en particular el Reglamento 1606/2002, de 19 de julio de 2002). Una decisión que nunca ha dejado de ser objeto de alguna revisión crítica por considerar que se había producido una cesión por parte de la Unión Europea y sus órganos legislativos de la potestad e independencia normativas en una materia esencial para las empresas europeas. 


A ese respecto, es sumamente interesante que el pasado 15 de noviembre de 2013 se presentó ante el ECOFIN el Informe elaborado por Philippe Maystadt (antiguo Ministro belga), a instancias del Comisario Michel Barnier. Su Informe pretende llevar a cabo una valoración, diez años desde la efectividad de aquellas decisiones, de la experiencia derivada de la aproximación a los criterios internacionales en materia de contabilidad. Parece que se van a adoptar medidas que el Sr. Maystadt planea en la propia nota de prensa que informaba de esta iniciativa: 

“Mr. Maystadt said: "The financial crisis raised the awareness of numerous economic stakeholders and political decision-makers on the potential impact of accounting standards on the results made public by companies and on the economy as a whole. I found that the aim of a single international accounting framework, i.e. the IFRS, was largely confirmed. However, the European Union's influence in international accounting standard-setting is reduced because it is diffuse. I recommend setting up a structure that is able to carry out a strategic analysis of the economic impact of the standards and better coordinate the European positions on this matter".

La nota continua resumiendo las líneas directrices del Informe:

“Mr Maystadt proposes taking a three-fold approach:

1) He suggests maintaining a "standard-by-standard" adoption procedure, including the possibility of accepting or refusing a standard issued by the IASB (International Accounting Standards Board). Any move to introduce greater flexibility (such as amending or adapting a standard) should be strictly regulated (precise criteria and conditions) in order not to impede the aim of applying global standards.

Mr. Maystadt proposes adding adoption criteria to the Regulation on the application of the IFRS (not endangering financial stability and not hindering the economic development of the region). Otherwise, the Commission could clarify the interpretation of the criterion specifying that a standard should contribute to the public interest.

2) Mr. Maystadt has identified three options for strengthening the European Union's influence in international accounting standard-setting:

(a) reorganising the current EFRAG (the European Financial Reporting Advisory Group) to increase its legitimacy and representativeness.

(b) transferring the tasks handled by EFRAG to the European Securities and Markets Authority (ESMA).

(c) creating an Agency of the European Union.

For various reasons explained in the report, in particular to ensure speedy implementation, he recommends option (a).

3) Lastly, Mr. Maystadt proposes that the Accounting Regulatory Committee, ARC, further develop its dialogue with EFRAG at an earlier stage in the process, in order to be more effective in bringing influence to bear on the activities of EFRAG and the IASB”.

Madrid, 19 de noviembre de 2013